Játékszabályok

Játékbemutató

Köszönet a d3meeples csatornának a nagyon jól sikerült játékbemutatóért, melyet itt tekinthetsz meg.


Játék fázisai és menete

I. Játék kezdete

A játékosok kockadobással kiválasztják, hogy ki legyen a kedvezményezett játékos, aki a laphúzást követően eldöntheti, hogy ki kezdje a játékot. A következő laphúzási opciók közül lehet választani:

1) Adott játékos felhúz 7 lapot a kezébe.

2) Adott játékos kiválaszt egy maximum 2-es szintű Kezdő kártyát a fő paklijából, majd lefordítva maga elé helyezi. Ezután a paklit megkeveri és felhúz további 6 lapot a kezébe.

A lapok megvizsgálása után a kedvezményezett játékos eldönti, hogy melyik játékos kezdje el a játékot. Ezt követően a játékosok felfedik egymás előtt a Kezdő lapjaikat (ha van), majd a kezükben lévő lapokból kivehetnek tetszőleges számút (akár mindet a Kezdő lap kivételével), melyek helyett ugyanannyit felhúzhatnak, végül pedig a kivett lapokat visszakeverik a fő pakliba. Ha a játékosnak volt Kezdő lapja, akkor a kezébe veszi.

Jó tudni: A laphúzási opciótól függetlenül végül mindkét játékos 7 lappal a kezében kezdi el az első körét.


II. Kezdő fázis

Ebben a fázisban kezdődik el az adott játékos köre, ahol a következők mennek végbe:

  1. A tétlen (passzív) karakterek kifordulnak a tétlenségből és aktívvá válnak (lásd: Fogalmak - Tétlenség)
  2. A játékos szintet emel (a maximális szint 6)
  3. Minden olyan passzív hatás vagy képesség, ami a következő kör elejére hivatkozik, a kezdő fázisban megy végbe (lásd: Fogalmak - Hatás)

Jó tudni: Ebben a fázisban nem aktiválható egyéb hatás vagy képesség, és nem használható ital kártya sem. A játékos kezdő szintjére hatással lehet a pakli formátuma is.


III. Laphúzó Fázis

A laphúzó fázis elején minden játékos a maga körében húz 1 lapot (a kezdő játékos az első körben nem húz lapot). Ebben a fázisban az adott játékos körönként egyszer eldobhat 2 kártyát, hogy a paklijából fel húzzon helyette 1 kártyát.

Jó tudni: Ebben a fázisban nem aktiválható hatás vagy képesség, és nem használható ital kártya sem.


IV. Taktikai Fázis

Ebben a fázisban a játékos sorrendtől függetlenül körönként egyszer az alábbi lépéseket hajthatja végre:

  • Lehelyezhet 1 karakter kártyát aktívan (függőleges helyzetben) a karakter szintjével egyenértékű Életerő áldozásért cserébe, amit ezt követően akár tétlenségbe is fordíthat (vízszintes helyzetben)
  • Akár minden karakter esetén kijátszhat 1 képesség kártyát (csak folyamatos, gyors és báb képességet)
  • Akár minden karaktert felruházhat 1 felszerelés kártyával
  • Kijátszhat 1 ital kártyát

A taktikai fázis pontosan az első ellenséges célpont kijelöléséig tart. Ezt a célpont kijelölést és ezzel a támadó fázisba való átlépést az ellenfél Gyors képesség kijátszásával megakadályozhatja (lásd: Foglamak - Képesség). 

Jó tudni: Ettől a fázistól a játékos aktiválhat hatásokat. Ha ebben a fázisban a karaktered használt képességet, akkor a Támadó fázisban már nem használhat, de fizikai támadást még végrehajthat.


V. Támadó Fázis

A támadó fázisban a karakterek és bábok támadásait külön-külön kell végrehajtani. A játékos dönthet úgy, hogy adott karakterrel vagy bábbal nem cselekszik. A karakterek és a bábok a kijátszásuk körében (tehát az első körükben) nem hajthatnak végre Támadást, másnéven Fizikai Sebzést (de okozhatnak sebzést saját hatással, vagy Azonnali képességgel).

Támadható kártyának minősül:

  • Minden ellenséges karakter, vagy báb kártya
  • Minden szövetséges karakter, vagy báb kártya
  • Minden ellenséges karakterre szerelt, páncél értékkel rendelkező folyamatos képesség, vagy hátas kártya
  • Minden szövetséges karakterre szerelt, páncél értékkel rendelkező folyamatos képesség, vagy hátas kártya
  • Ellenfél Nemes kártyája (ha nincs aktív ellenséges karakter, vagy báb kártya)
  • Saját Nemes kártya

Karakterek esetén a támadások kiválthatóak Azonnali képességekkel, melyek kijátszási feltétele, hogy a karakter rendelkezzen Fegyverzet típusú Felszerelés kártyával.

A fizikai támadásokat át lehet vállalni a saját Nemessel (ha nem érhető el Nemes a pakli formátumban, akkor saját életerőből), ilyen módon nem a karakter szenvedi el a sérüléseket, hanem a saját Nemes (vagy a saját életerő). Az így átvállalt sebzés nem osztható szét semmilyen módon. Ha egy karakter páncél értéke 1 alá csökken, akkor meghal, ekkor a karaktert birtokló játékos húz egy lapot, függetlenül attól, hogy a halott karaktert lefordította, vagy valamilyen okból a gyűjtőbe dobta. Ha a halott karakter a gyűjtőbe kerül, onnantól nem számít halott karakternek, csak gyűjtőben lévő lapnak.

Az ellenfél Nemese:

  • nem célozható és nem támadható, ha van elérhető ellenséges karakter, vagy báb kártya
  • nem célozható képességgel

Ebben a fázisban a játékos kijátszhat 1 ital kártyát, ha ebben a körben még nem játszott ki.

Jó tudni: A karakterek saját magukat nem támadhatják meg. Körönként csak egy alkalommal játszható ki ital kártya. 


VI. Kör vége

A játékos a köre végén az alábbi lépédeket hajtja végre:

  1. Minden olyan hatás vagy képesség végbemegy, ami a kör végére hivatkozik
  2. A játékos kijátszhat ital kártyát, ha ebben a körében ezt még nem tette meg
  3. A játékos átadja a körét a másik játékosnak, aki a saját Kezdő fázisába lép

Jó tudni: Ebben a fázisban még aktiválható hatás.


Játék vége

A játék azonnal véget ér, ha az egyik játékos lefordította a negyedik (halott) karakter kártyáját, vagy ha 1 alá csökken az adott játékos életereje. Ezekben az esetekben a másik játékosé a győzelem.



Kártya felépítése


Játéktér


  1. Játékos saját Nemese (életerődet és szintedet kockákkal is jelölheted)
  2. Húzó pakli lefordítva
  3. Dobó pakli, másnéven Gyűjtő
  4. Aktív Karakter függőlegesen elhelyezve
  5. Karakterre felszerelt Fegyverzet helye
  6. Karaktetre felszerelt Páncélzat helye
  7. Fegyverzet és Páncélzat fejlesztése, valamint a rá felszerelhető folyamatos képesség elhelyezése
  8. Hátas képesség elhelyezése
  9. Csatatérre szerelhető folyamatos képesség elhelyezése
  10. Ellenfél aktív Karakterei
  11. Halott Karakter és hozzá tartozó kártyák lefordítva
  12. Tétlen Karakter vízszintesen elhelyezve
  13. Báb képesség elhelyezése Karakter mezőn
  14. Karakterre szerelhető folyamatos képesség
  15. Kiemelt kártyák, melyek nem a húzó paklihoz tartoznak

Laptípusok és használatuk


A Nemes

A Nemes jelképezi magát a játékost. Ez a kártya nem része a paklinak, így gyűjtőbe sem tud kerülni. A paklit alkotó lapokból legalább 10 lapnak a Nemes kasztjával azonos kasztúnak kell lennie (az ezen felüli lapok más kasztba is tartozhatnak, de belőlük is minimum 10 azonos kasztú szükséges.). A Nemes lap nem használható minden játékformátumban, például kezdő paklik esetén. Amennyiben a formátum megengedi a használatát, akkor a Nemes kártyát a játék kezdetekor fel kell fedni, és ki kell helyezni a csatamezőre. A játékos a Nemes lapján fogja elhelyezni a szint jelölőt és az életerőt jelölő kockát is (Nemes nélkül a jelölő kockákat jól látható helyre kell rakni). A Nemes csak a játékos saját paklijára hat, ha csak máshogy nem rendelkezik.


Karakterek

A karakterek a játék legfontosabb lapjai, két fajtájuk elérhető: Zsoldos és Hős. Karakter kártyát körönként egyszer játszhat ki a játékos, mely lépés előfeltétele az Életerő áldozás (lásd: Fogalmak - Életerő Áldozás). A karakterek lehelyezési sorrendje kifejezetten fontos, az új karakterek mindig egy másik szövetséges karakterrel szomszédos karaktermezőn helyezhetőek el a játék során csak jobbra, vagy csak balra haladva. Ha egy karakter meghal (1 alá csökken a páncél értéke), akkor a felszereléseivel együtt lefordítva a helyén marad, vagy bizonyos esetekben a gyűjtőbe kerül, például 1-es szintű karakterek esetén.  A halott karaktert birtokló játékos húz egy lapot (akkor is ha a karakter a gyűjtőbe került). A Zsoldosok esetén a pakliban 4 azonos nevű lehet, míg a Hősök esetében 2.


Felszerelések

A felszereléseknek két alapvető csoportja van: Fegyverzet és Páncélzat. A felszerelések altípussal is rendelkeznek, mely lehet Alap, Fejlesztés vagy Relikvia. Az alapfelszereléseket bármely karakterre felszerelhetjük, melynek szintjét nem haladhatja meg a felszerelés szintje. Az Alap felszerelésekre Fejlesztés kártya rakható le. Fejlesztést követően az Alap felszerelés hatása inaktívvá válik, csak a sebzést örökli meg tőle a Fejlesztés kártya. A Relikviák olyan különleges felszerelések, amelyeknek nincs fejlesztésük és csak Hősökre szerelhetőek. A pakliban 4 azonos nevű felszerelés kártya lehet, kivéve a Relikviák esetén, ahol ez a szám 2. 


Képességek

A képesség kártyák a karakterek cselekedeteit jelképezik, kijátszásukhoz több típus esetén Fegyverzetre is szükség van. Minden karakter körönként csak 1 képességet használhat. A képességeknek több fajtája van (Folyamatos, Báb, Azonnali, Csapda, Gyors, Hátas), melyek különböző helyzetekben használhatóak:

Folyamatos és Báb képesség csak és kizárólag a taktikai fázisodban játszható ki. Kijátszásukhoz nincs szükség fegyverzetre, viszont használatuk után a karakter a támadó fázisban már csak fizikai támadást hajthat végre. A folyamatos képességeket a lap által leírt helyzetben lehet használni, amelyekből egy-egy felszerelhető: karakterre, fegyverzetre, páncélzatra és csatatérre. A báb képességet üres karaktermezőre lehet kijátszani. A báb kártyák a karakterekhez hasonlóan a lekerülésük körében nem hajthtnak végre támadást. Ha a báb páncélértéke 1 alá csökken, a gyűjtőbe kerül.

Azonnali képesség csak és kizárólag támadó fázisban játszható ki, méghozzá fizikai támadás helyett. Kijátszásához a Karakternek Fegyverzetre is szüksége van alapesetben.

Gyors képesség bármely játékos taktikai fázisában kijátszható, ha a kijátszó karakter rendelkezik fegyverzettel. Ha az ellenfél azonnali képességgel jelöl ki karakter kártyát, és erre a másik játékos egy gyors képességgel reagál, akkor az azonnali képesség visszakerül a kijátszó játékos kezébe, először a gyors képesség megy végbe. Ezután az ellenfél folytathatja a taktikai fázisát (a taktikai fázis pontosan az első célpont kijelöléséig tart), vagy újra megpróbálhat átlépni a támadó fázisába.

Csapda képességek az ellenfél taktikai és támadó fázisában játszhatóak ki, és csak olyan lapok ellen, amellyekkel kapcsolatba (interakcióba) kerül a kijátszó karakter. A csapda kártyák különlegessége, hogy a szintjüknél nagyobb kártyára nem játszhatóak ki, kivéve Karakter támadás esetén. A csapda kártyát csak fegyverzettel rendelkező karakter játszhatja ki.

• Hátas kártyát csak a taktikai fázisban lehet kijátszani, kijátszásukhoz fegyverzetre nincs szükség. A hátasok minden esetben karakterre szerelhetőek. A karakter nem viselhet egyszerre csak egy hátast, vagy egy karakterre szerelhető folyamatos képességet. Ha egy karakter meghal, akkor a hátasa visszakerül a játékos kezébe, ellenben ha a hátas hal meg, akkor a kártya a gyűjtőbe kerül. A Hátassal felszerelt Karakter célozható, valamint a Hátas kártya is külön célozható.


Italok

Ital kártyából körönként csak 1 használható, melyet a pakli formátumtól függően a Nemes vagy a játékos játszhat ki. Az Ital kártya hatása a lapon megfogalmazott módon azonnal végbe megy, esetekben az aktuális körvégéig tart. A Nemes csak a vele megegyező kasztú Ital kártyák kijátszására képes.

 

Fogalmak

Aktív - Kijátszáskor minden karakter aktívan kerül játékba. A lehelyezés után tétlenségbe fordítható, ha nem fejtett ki hatást. Csak aktív karakter aktiválhat hatást, használhat képességet és kaphat felszerelést.

Aktuális Fegyverzet Sebzés - A fegyverzet sebzése a módosító értékekkel.

Alap Fegyverzet Sebzés - A fegyverzet sebzése a módosító értékek nélkül.

Csatatér - Minden játékos saját csatatérrel rendelkezik. Ez jelképezi a játéktérre kijátszott karakterek és képességek halmazát.

Életerő - A játékos (Nemes) életereje, mely ha 1 alá csökken, akkor vége a játéknak. Nem lehet több, mint a maximum, mely alapértelmezett esetben 20.

Életerő Áldozás - Amikor a játékos kijátszik egy Karakter lapot a csatatérre, akkor a Karakter szint értékével egyenlő mennyiségű Életerőt szükséges feláldoznia. Egyes lapok képességei szintén indukálhatnak életerő áldozást, mint kijátszási feltétel. Életerőt nem lehet áldozni, ha ezzel a játékos életereje 1 alá csökkenne, ezzel veszítene.

Felszerelés - Minden Fegyverzet és Páncélzat kártya.

Fizikai Sebzés (Támadás) - A karakterek és fegyverzetek vagy bábok sebzése, mely a támadás során egy időben megy végbe. Ezt az értéket még módosíthatja a saját csataterünk, majd az ellenfél játékos csataterének módosítója is. A fizikai sebzés nem minősül képesség sebzésnek és önmagát nem támadhatja meg a karakter (szövetségest igen).

Gyűjtő - Az elhasznált lapok felfordítva a gyűjtőbe kerülnek. A gyűjtőbe került karakterek és bábok semmilyen esetben sem számítanak halottnak. A saját gyűjtője tartalmát a játékos bármikor megnézheti, ellenfelét bármikot megkérheti, hogy árulja el, hány lapot tartalmaz a gyűjtője.

Hatás - A Nemes, a Karakter, a Felszerelés, vagy egyes Képesség (Hátas, Folyamatos) kártyákon leírtak hatások és nem képességek. Vannak költséggel rendelkező hatások, melyeket minden esetben körönként csak egyszer lehet használni (aktiválni), és passzív hatások, melyek költség nélküliek és folyamatosan érvényesülnek. Összességében elmondható, hogy minden lap, ami a kijátszását követően nem kerül a Gyűjtőbe (pl. Azonnal, Gyors, Csapda képességek, vagy Ital lapok), annak hatása van.

Karakter - Minden Zsoldos és Hős kártya.

Karakter Aktuális Sebzés - A karakter sebzése a módosító értékekkel.

Karakter Alap Sebzés - A karakter sebzése a módosító értékek nélkül.

Karakter felélesztése - Amennyiben egy halott karakter valamilyen módon újra játékba kerül, akkor azt a felszerelései nélkül teszi meg. A felszerelések ilyenkor a gyűjtőbe kerülnek.

Karaktermező - A csatatéren összesen 4 karaktermező helyezkedik el egymás mellett. Ezekre tetszőleges irányból indulva játszhatóak ki sorban a karakter lapok.

Kaszt - Ez határozza meg, hogy az adott kártyalap hova tartozik. A karakterek csak a saját kasztjukhoz tartozó felszerelést és képességet használhatják (Elérhető kasztok a Vadász, Mágus és a Harcos).

Kezdő lap - A játékos a játék kezdetekor kiválaszthat egy lapot, amit fixen a kezébe vesz. Ez a lap beleszámolódik az első 7 lapba, melyet a játék elején kell húzni.

Képesség - Képesség kártyák megnevezése, melyeket csak karakter használhat.

Képesség Sebzés - Az Azonnali, Gyors és Csapda képesség által kiosztott sebzést nevezzük képességsebzésnek. Nem minden képesség rendelkezik sebzéssel, hiszen a "-" jellel jelölt sebzések nem minősülnek sebzés értéknek, így nem növelhető az értékük. Abban az esetben, ha egy kártya kijátszási feltétel egy sebzéstípushoz kötött, akkor a karakter sebzéstípusát kell figyelembe venni. Amennyiben egy sebzés nem abban a körben történik meg, amikor kiosztottad, abban az esetben a sebzés nem növelhető. A képesség sebzése a szövegmező és a képesség alap sebzése alapján számolható ki. Ezt az értéket még módosíthatja a saját csataterünk, majd az ellenfél csataterének módosítója is. Képesség sebzéssel önmagát nem sebezheti szándékosan a karakter (szövetségest igen).

Lap Dobás - Egy kártya eldobás a gyűjtőbe lapdobásnak minősül. A lap dobás, ha nem jelöli meg, hogy honnan kell el dobni, akkor minden esetben a játékos kezéből kell.

Méregjelző - A méregjelzővel ellátott Karakter, Báb, vagy Hátas mind a Fizikai, mind a Képesség sebzések által eggyel többet sebződik. Minden kiosztott Méregjelző az ellenfél köre végéig marad az adott lapon, azt követően lekerül a kártyáról. Egy lapon maximum egy Méregjelző lehet egyszerre.

Páncél Érték - A karakterek életerejét jelöli, mely ha 1 alá csökken, akkor a karakter meghal.

Sebzés/érték többszörözés/osztás - Egy sebzést vagy értéket nem lehetséges több alkalommal többszörözni, halmozni, ugyanis mindig csak az utoljára kijátszott többszörözés, halmozás érvényesül. Amennyiben egy kapott végösszeg nem egész szám, akkor lefelé kell kerekíteni az értékét.

Sebzéstípus (típus)- A kártyák rendelkeznek sebzéstípussal, mely fajtái különböző előnyökhöz, vagy akár hátrányokhoz juttathatják a játékost. A Karakter a sebzéstípusát nem veszíti el, ha más fajta típus felszerelést kap (Sebzéstípusok: Normál, Föld, Tűz, Víz, Jég, Levegő, Természet, Méreg, Elektromos, Lélek).

Szint - Mind a játékosok mind a lapok rendelkeznek egy aktuális szinttel. A szint értéke határozza meg, hogy milyen szintű lapok használhatóak az adott körben. Egyik játékos sem játszhat ki a saját szintjénél nagyobb szintű lapot (a szint módosító hatások ezen a szabályon nem változtatnak) és a karakterek sem használhatnak a saját szintjüknél nagyobb felszerelés és képesség lapot. A játékos és a lapok szintje is 6-ban van maximalizálva.

Tétlenség - Amikor a játékos kijátszik egy karakter lapot (mindig aktívan), akkor dönthet úgy, hogy vízszintes helyzetbe (tétlenségbe) fordítja. Tétlen helyzetben a karakter az első őt érő sebzést nem szenvedi el. Ezekben az esetekben csak kifordul a tétlenségbõl és aktívvá válik (függőleges helyzete kerül), a sérülést sem szenvedi el.

Több ellenfelet célzó lapok - Vannak lapok, melyek több, különböző célpontot is ki tudnak jelölni. Kevesebb elérhető célpont esetén kevesebbet jelölnek ki. Ha egy képesség "Minden" ellenfelet céloz, akkor minden esetben az összes ellenséges karakter, hátas és báb sérül.