Játékszabályok

Játékbemutató

Köszönet a d3meeples csatornának a nagyon jól sikerült játékbemutatóért, melyet itt tekinthetsz meg.


Játék fázisai és menete

I. Játék kezdete

Miután a játékosok kockadobással kiválasztották, hogy ki legyen a kedvezményezett játékos (aki később eldöntheti, hogy ki kezdje a játékot), a következő laphúzási opciók közül lehet választani:

1) Adott játékos felhúz 7 lapot a kezébe.

2) Adott játékos kiválaszt egy 1-es, vagy egy 2-es szintű fix kártyát a fő paklijából, majd lefordítva maga elé helyezi. Ezután a paklit megkeveri és felhúz további 6 lapot a kezébe.

A lapok megvizsgálása után a kedvezményezett játékos eldönti, hogy melyik játékos kezdje el a játékot. Ezt követően a játékosok felfedik egymás előtt a fix lapjaikat (ha van), majd a kezükben lévő lapokból kivehetnek tetszőleges számút (akár mindet a fix lap kivételével), melyek helyett ugyanannyit felhúzhatnak, végül pedig a kivett lapokat visszakeverik a fő pakliba. Ha a játékosnak volt fix lapja, akkor a kezébe veszi.

Jó tudni: A laphúzási opciótól függetlenül végül mindkét játékos 7 lappal a kezében kezdi el az első körét.


II. Kezdő fázis

Ebben a fázisban kezdődik el az adott játékos köre, ahol a következők mennek végbe:

  • A tétlen (passzív) karakterek kifordulnak a tétlenségből és aktívvá válnak.
  • A játékos szintet emel (a maximális szint 6)
  • Minden olyan hatás vagy képesség, ami a következő kör elejére hivatkozik, a kezdő fázisban megy végbe.

Jó tudni: Ebben a fázisban nem aktiválható hatás vagy képesség, és nem használható ital kártya sem. A játékos kezdő szintjére hatással lehet a pakli formátuma is.


III. Laphúzó Fázis

A laphúzó fázis elején minden játékos a maga körében húz 1 lapot (a kezdő játékos az első körben nem húz lapot). Ebben a fázisban az adott játékos körönként egyszer eldobhat 2 kártyát, hogy a paklijából fel húzzon helyette 1 kártyát.

Jó tudni: Ebben a fázisban nem aktiválható hatás vagy képesség, és nem használható ital kártya sem.


IV. Taktikai Fázis

Ebben a fázisban a játékos körönként egyszer:

  • Lehelyezhet 1 karakter kártyát aktívan (függőleges helyzetben) a karakter szintjével egyenértékű Életerő áldozásért cserébe, amit ezt követően akár tétlenségbe is fordíthat (vízszintes helyzetben)
  • Akár minden karakter esetén kijátszhat 1 képesség kártyát (csak folyamatos, gyors és báb képességet)
  • Akár minden karaktert felruházhat 1 felszerelés kártyával
  • Kijátszhat 1 ital kártyát

A taktikai fázis pontosan az ellenfél első célpont kijelöléséig tart. Ezt a célpont kijelölést és ezzel a támadó fázisba való átlépést az ellenfél megakadályozhatja (lásd: Gyors képeséggek). 

Jó tudni: Ettől a fázistól kezdbe már Nemes, karakter és felszerelés esetén is aktiválhatsz hatást. Ha ebben a fázisban a karaktered használt képességet, akkor a következő fázisokban már nem használhat, de fizikai támadást még végrehajthat.


V. Támadó Fázis

A támadó fázisban a karakterek támadásait külön-külön kell végrehajtani. A játékos dönthet úgy, hogy adott karakterrel nem cselekszik. A karakterek a kijátszásuk körében (tehát az első körükben) csak képességhasználat segítségével tudnak sebzés okozni.

Támadható kártyának minősül:

  • Minden ellenséges karakter, vagy báb kártya
  • Minden szövetséges karakter, vagy báb kártya
  • Minden ellenséges karakterre szerelt, páncél értékkel rendelkező folyamatos képesség, vagy hátas kártya
  • Minden szövetséges karakterre szerelt, páncél értékkel rendelkező folyamatos képesség, vagy hátas kártya
  • Ellenfél Nemes kártyája (ha nincs aktív ellenséges karakter, vagy báb kártya)
  • Saját Nemes kártya

A támadások kiválthatóak azonnali képességekkel, melyek kijátszási feltétele, hogy a karakter rendelkezzen fegyverzet felszerelés kártyával.

A karakterek saját magukat nem támadhatják meg, ha csak a lapon leírtak másképp nem rendelkeznek.

A karaktereket érő fizikai támadásokat át lehet vállalni a saját Nemessel (ha nem érhető el Nemes a pakli formátumban, akkor saját életerőből), ilyen módon nem a karakter szenvedi el a sérüléseket, hanem a saját Nemes (vagy a saját életerő). Az így átvállalt sebzés nem osztható szét semmilyen módon. Ha egy karakter páncél értéke 1 alá csökken, akkor meghal. Ekkor a birtokos játékos húz egy lapot, függetlenül attól, hogy a halott karaktert lefordította, vagy valamilyen okból a gyűjtőbe dobta. Ha a halott karakter a gyűjtőbe kerül, onnantól nem számít halott karakternek, csak gyűjtőben lévő lapnak.

Az ellenfél Nemese:

  • nem célozható és ezért nem támadható, ha van elérhető ellenséges karakter, vagy báb kártya
  • nem célozható képességgel

Ebben a fázisban a játékos kijátszhat 1 ital kártyát, ha ebben a körben még nem játszott ki.

Jó tudni: Körönként csak egy alkalommal játszható ki ital kártya. 


VI. Kör vége

A játékos átadja a körét a másik játékosnak, aki a saját Kezdő fázisába lép.

Jó tudni: Ebben a fázisban még aktiválható hatás és játszható ki ital kártya is.


Játék vége

A játék azonnal véget ér, ha az egyik játékos lefordította a negyedik (halott) karakter kártyáját, vagy ha 1 alá csökken az adott játékos életereje. Ezekben az esetekben a másik játékosé a győzelem.


Kártya felépítése


Játéktér



  1. Játékos saját Nemese (életerődet és szintedet kockákkal is jelölheted)
  2. Húzó pakli lefordítva
  3. Dobó pakli, másnéven Gyűjtő
  4. Aktív Karakter függőlegesen elhelyezve
  5. Karakterre felszerelt Fegyverzet helye
  6. Karaktetre felszerelt Páncélzat helye
  7. Fegyverzet és Páncélzat fejlesztése, valamint a rá felszerelhető folyamatos képesség elhelyezése
  8. Hátas képesség elhelyezése
  9. Csatatérre szerelhető folyamatos képesség elhelyezése
  10. Ellenfél aktív Karakterei
  11. Halott Karakter és hozzá tartozó kártyák lefordítva
  12. Tétlen Karakter vízszintesen elhelyezve
  13. Báb képesség elhelyezése Karakter mezőn
  14. Karakterre szerelhető folyamatos képesség
  15. Kiemelt kártyák, melyek nem a húzó paklihoz tartoznak

Laptípusok és használatuk


A Nemes

A Nemes jelképezi magát a játékost. Ez a kártya nem része a paklinak, így gyűjtőbe sem tud kerülni. A paklit alkotó lapokból legalább 10 lapnak a Nemes kasztjával azonos kasztúnak kell lennie (az ezen felüli lapok más kasztba is tartozhatnak, de belőlük is minimum 10 azonos kasztú szükséges.). A Nemes lap nem használható minden játékformátumban, például kezdő paklik esetén. Amennyiben a formátum megengedi a használatát, akkor a Nemes kártyát a játék kezdetekor fel kell fedni, és ki kell helyezni a csatamezőre. A játékos a Nemes lapján fogja elhelyezni a szint jelölőt és az életerőt jelölő kockát is (Nemes nélkül a jelölő kockákat jól látható helyre kell rakni). A Nemes csak a játékos saját paklijára hat.


Karakterek

A karakterek a játék legfontosabb lapjai, két fajtájuk elérhető: Zsoldos és Hős. Karakter kártyát körönként egyszer játszhat ki a játékos, mely lépés előfeltétele az Életerő áldozás (lásd Fogalmak: Életerő Áldozás). A karakterek lehelyezési sorrendje kifejezetten fontos, az új karakterek mindig egy másik szövetséges karakterrel szomszédos karaktermezőn helyezhetőek el. Ha egy karakter meghal (1 alá csökken a páncél értéke), akkor a felszereléseivel együtt lefordítva a helyén marad, vagy bizonyos esetekben a gyűjtőbe kerül.  Ekkor a halott karaktert birtokló játékos húz egy lapot (akkor is ha a karakter a gyűjtőbe került). A zsoldosok esetén a pakliban 4 azonos nevű lehet, míg a hősök esetében 2.


Felszerelések

A felszereléseknek két alapvető csoportja van: Fegyverzet és Páncélzat. A felszerelések altípussal is rendelkeznek, mely lehet Alap, Fejlesztés vagy Relikvia. Az alapfelszereléseket bármely karakterre felszerelhetjük, melynek szintjét nem haladhatja meg a felszerelés szintje. A felszerelésekre Fejlesztés kártya adható. Fejlesztést követően az Alap felszerelés hatása inaktívvá válik, csak a sebzést örökli a fejlesztés. A relikviák olyan különleges felszerelések, amelyeknek nincs fejlesztésük és csak Hősökre szerelhetőek. A pakliban 4 azonos nevű felszerelés kártya lehet, kivéve a relikviák esetén, ahol ez a szám 2. 


Képességek

A képesség kártyák a karakterek cselekedeteit jelképezik, kijátszásukhoz több típus esetén Fegyverzetre is szükség van. Minden karakter körönként csak 1 képességet használhat. A képességeknek több fajtája van (Folyamatos, Báb, Azonnali, Csapda, Gyors, Hátas), melyek különböző helyzetekben használhatóak:

Folyamatos és Báb képesség csak és kizárólag a taktikai fázisodban játszható ki. Kijátszásukhoz nincs szükség fegyverzetre, viszont használatuk után a karakter a támadó fázisban már csak fizikai támadást hajthat végre. A folyamatos képességeket a lap által leírt helyzetben lehet használni, amelyekből egy-egy felszerelhető: karakterre, fegyverzetre, páncélzatra és csatatérre. A báb képességet üres karaktermezőre lehet kijátszani. A báb kártyák a karakterekhez hasonlóan a lekerülésük körében nem támadhatnak.

Azonnali képesség csak és kizárólag támadó fázisban játszható ki, fizikai támadás helyett. Kijátszásához a Karakternek Fegyverzetre is szüksége van alapesetben.

Gyors képesség bármely játékos taktikai fázisában kijátszható, ha a kijátszó karakter rendelkezik fegyverzettel. Ha az ellenfél azonnali képességgel jelöl ki karakter kártyát, és erre a másik játékos egy gyors képességgel reagál, akkor az azonnali képesség visszakerül a kijátszó játékos kezébe, először a gyors képesség megy végbe. Ezután az ellenfél folytathatja a taktikai fázisát (a taktikai fázis pontosan az ellenfél első célpont kijelöléséig tart), vagy újra megpróbálhat átlépni a támadó fázisába.

Csapda képességek csak és kizárólag az ellenfél taktikai és támadó fázisában játszhatóak ki, ráadásul csak olyan lapokra, amellyekkel kapcsolatba kerül a kijátszó karakter. A csapda kártyák különlegessége, hogy a szintjüknél nagyobb kártyára nem játszhatóak ki, kivéve támadás esetén (karakterre). A csapda kártyát csak fegyverzettel rendelkező karakter játszhatja ki.

• Hátas kártyát csak a taktikai fázisban lehet kijátszani, kijátszásukhoz fegyverzetre nincs szükség. A hátasok minden esetben karakterre szerelhetőek. A karakter nem viselhet egyszerre csak egy hátast, vagy egy karakterre szerelhető folyamatos képességet. Ha egy karakter meghal, akkor a hátasa visszakerül a játékos kezébe, ellenben ha a hátas hal meg, akkor a kártya a gyűjtőbe kerül. Karaktert célozva a játékos eldöntheti, hogy a karakterre szerelt hátast, vagy a karaktert tervezi megtámadni. 


Italok

Ital kártyából körönként csak 1 használható, melyet a pakli formátumtól függően a Nemes vagy a játékos játszhat ki. Az Ital kártya hatása a lapon megfogalmazott módon azonnal végbe megy, esetekben az aktuális körvégéig tart.