Gyakran Ismételt Kérdések

A lenti leírás gyűjtemény tartalmazza az adott kártyák használata esetén esetlegesen felmerülő kérdésekre az egyértelműsítő magyarázatokat. A lista folyamatosan frissül a visszajelzések alapján. 

Utolsó frissítés: 2024.06.04.


Könnyű Medveszőrme Vért és Nehéz Medveszőrme Vért

A lapon leírtak a saját és az ellenfél körében is érvényesek, mindkettőben aktiválhatóak.


Éjjeli Vadász, Bereni Lándzsás Felderítő és Déli Fali Kapuőr

Az Éjjeli Vadász, ha kap fegyverzetet a kijátszásakor, akkor rögtön tud támadást végrehajtani abban a körben, de csak ha van lent egy ellenséges karakter, akit támadhat. A támadás lehetősége csak akkor érvényes, ha következő lépésként kap Fegyverzetet (pl. Bereni Tolvajbatyu esetén szerzett Fegyverzet már nem a következő lépés), illetve ezután még folytathatjuk a taktikai fázisunkat. Bábot és Nemest nem támadhat ilyenkor, valamint, ha van Gyakorlóbábu a játékban, akkor ez a hatás csak akkor érvényesülhet, ha előtte a Bábút leüti egy másik karakter és marad legalább egy támadható karaktere az ellenfélnek. Csak a kijátszás körében érvényes a hatása, mely hasonlóan igaz a Bereni Lándzsás Felderítőre és a Déli Fali Kapuőrre is.

A Déli Fali Kapuőr kijátszásakor a játékszabályoknak megfelelően lehet rászerelni a további egy fegyvert/páncélzatot, tehát ha van fegyver oldalon felszerelése, akkor már csak páncélzatot szerelhetünk rá, vagy a lent lévő fegyverre egy fejlesztést. A szabályzatnak megfelelően, nem lehet rajta két fegyver.


Bizáncváradi Veterán Lövész, Bereni Halálmágus és Vöröskövi Bányász

A BV Veterán Lövész plusz képességsebzése csak az általa használt képességekre vonatkozik, mert nincs kiemelve a szövegezésében, hogy "Minden szövetséges". Ez a Bereni Halálmágusra is hasonlóan igaz, tehát a lélek képességek sebzésének növelése csak az általa használt lélek képességekre vonatkozik. Ezt a logikát követve pedig az is igaz, hogy a -1 fegyverzet szint is csak magára a Vöröskövi Bányászra érvényes.


Óvárosi Villámhajlító és Óvárosi Lemeztáncos

Laphúzás csak a Villámhajlító által használt elektromos képességekre vonatkozik. Akkor is ki tud játszani Föld képességet, ha nem tud érte lapot eldobni, tehát nincs előfeltételes hatás használat hasonlóan, mint az Óvárosi Lemeztáncos esetén, amely fegyverzet nélkül is dobhat el lapot.


Andrea, a Hideg Bűvölő

Bármelyik képességgel pusztít el karaktert (tehát nem csak Jég típusú képesség esetén), húzz egy lapot.


Sokkolás, Villámcsapás és Gömbvillám

Kijátszásuk után az ellenfélnek rögtön (azonnal) döntenie kell, hogy eldob-e egy lapot a képességben leírtak megszüntetése érdekében, hiszen ezek azonnali képességek. A sebzés lapdobástól függetlenül a képességgel együtt létrejön.


Lápvidéki Vörösfenyő Pálca, Vöröskövi Felderítő és Fényerdei Amazon Íjász

Mind a Vöröskövi Felderítő, mind a Fényerdei Amazon Íjász esetén igaz, hogy a sikeres találat egyaránt vonatkozik fizikai támadásra és képességhasználatra is, tehát mind támadás, mind képesség használat esetén is érvényesül a lap hatása. Viszont a lap feltétele hogy ténylegesen sikeres legyen a támadás (tehát nem kap Ólom Lábat), vagy sikeres legyen a képesség használat (tehát nem kap Bénitó Lövést). Ugyanez igaz arra a karakterre is, aki Lápvidéki Vörösfenyő Pálcával van felszerelve, tehát a találat itt is képesség és támadás esetére is értendő.


Fényerdei Üregi Sárkány

Az Üregi Sárkány minden ellenfelet sebezhet a hatásával, kivéve Nemest. A hatása ennek a báb képességnek pontosan az, hogy kioszt 6 képességsebzést, ami nem vihető ki Nemesre.


Rontás Pálcája

Ha a megcélzott karakter belehal a sebzésbe, akkor az ellenfél először eldob egy lapot a Pálca által, mielőtt felhúzná a halott karakterért járó lapot. Fegyvertörő és az Idő Kalapácsa, valamint a Futóhomok esetén bár a Rontás Pálcája a gyűjtőbe kerül, de a hatása végbemegy, mivel a hatás a támadás "kijelentésekor" (célpont kijelölésekor) létre jön, függetlenül attól, hogy az sikeres vagy sem, és a Pálcával vagy nélküle végződik be.


Varázstudó Rabszolga

A Varázstudó Rabszolga jó példája annak, hogy a lapleírásban lévő sebzést nem lehet más lapokkal növelni, vagy csökkenteni, ugyanis hatás. 


Pál, a Villámkezű, PV Fegyverkovács, BV Hontalan Tanonc, FV Tüzesíjász és Bereni Palotaőr

Ahogy Pál esetében, úgy a Fegyverkovács esetében is igaz az, hogy a hatása érvényes saját magára is. Ugyanezért a Bizáncváradi Hontalan Tanonc, a Bereni Palotaőr, de még a Fenyvesváradi Tüzesíjász is hat magára. Fontos megjegyezni, hogy a Tüzesíjász csak a szövetséges aktív karaktereket számolja a hatásában, a lapon lévő helytelen megfogalmazás ellenére.


Mágikus Testbevonat

Ennek a lapnak a kijátszója köre elején a saját laphúzó fázisban növekszik a páncélértéke. Kijátszásakor már érvényesül a hatása, tehát 4 páncélértéken kerül le a csatatérre.


Tripla Lövés, Parasztlengős, Bosszúvágy és Dupla Spirállöveg

A fenti lapok kijátszása képességhasználatnak minősülnek (támadás helyett használhatóak, a Parasztlengős fogható Bénító Lövéssel). Nincs feltétlenül definiált minimum sebzésük, mert általában felszerelés függő, hogy mennyit sebeznek. Mindegyik lap képesség sebzésként sebzi a célpontot/célpontokat, a sebzésérték meghatározása után.

Fontos tudni, hogy a Tripla Lövés és a Dupla Spirállöveg akkor is kijátszható, ha nincs annyi célpont az ellenfélnél, mint amennyit a leírása megfogalmaz.


Dereshágói Hegylakó

A plusz páncélérték a maximális páncélértéket is növeli.


Bereni Tolvaj Batyu

A Tolvaj Batyu esetén az alap játékszabályok vannak érvényben, azaz olyan karakterre fegyverzet nem szerelhető fel, amely már fegyverzetet visel. Ha fejlesztés is van a fegyverzeten, akkor együtt kerül át a "Batyus" karakterre. A szintkorlát az alapszabályok szerint működik, azaz a karakter saját szintjénél nagyobb felszerelést nem viselhet (ez érvényes a fejlesztésre is, tehát a Batyus karakter nem vehet át olyan fegyvert, amin a rajta lévő fejlesztés nagyobb, mint a karakter szintje).


Lendületes Löveg

Ha a célpont ebben a körben már sérült egy 1 célpontos képesség által, akkor +6 képesség sebzés.


Nyílzápor és Homokvihar

A Nyílzápor minden ellenséges karaktert sebez, tehát nem céloz meg ellenfelet. A Homokvihar sem számít több célpontot célzó képességnek, hiába célpontokra hivatkozik, ilyenkor ez a sebzett ellenfeleket jelenti. Ezeket a képességeket például egy Gyakorlóbábu lap nem tudja kivédeni.


Botlódrót és a Bénító Lövés

Alapszabályok szerint csak a velük egy szinten lévő, vagy kisebb szintű Azonnali képességekre használhatóak.


Télvidéki Fenyőbot

A lapon leírt hatás halmozható, tehát minden lent lévő saját Fenyőbot csökkenti az idézési költséged.


Kitartó Morál

Kitartó morál csökkenti a nemest (vagy játékost) érő sebzést is, mert az egész csatatérre hat. Folyamatos képességek más lapok konkrét hatását nem befolyásolják, csak a sebzésüket, melyre jó példa az Elemi Gyengeség lap is.


Időnyerés

Az Időnyerés a kijátszó karaktert érő sebzést csökkenti, azaz, ha a nemes átvállalja akkor nem jön létre a feltétel, így az Időnyerést nem lehet használni. Fordítva is igaz, ha már használtad az Időnyerést, nem vállalhatod át a sebzést a nemeseddel.


Tanonc Pálca

A "Tanonc" kifejezés nem egy altípus, hanem a kártya nevében szereplő kifejezés karakterek esetén. Erre a kifejezésre hivatkozik ez a Fegyverzet.


Mester Pálca és Mennyei Pajzs

Ha a Mester Pálcával felszerelt karaktert egy képesség interakció éri (nem feltétlen sebző, pl. Gondolat Módosítás), akkor a képesség a gyűjtőbe kerül, a leírása nem jön létre, és a Mester Pálca a gyűjtőbe kerül. A Mennyei Pajzs esetén, ha 0-nál nagyobb sebzésű képesség sebzés éri, akkor elhárítja, majd a gyűjtőbe kerül. Ilyen sebzés okozhat egy Varázstudó Rabszolga vagy egy Elektromos Háló is (Hatásukban képesség sebzés a típusmegjelölés). Mennyei Pajzs fent marad akkor is, ha a Karakter elveszíti a Fegyverzetét (pl Fegyvertörő által).


Sziklafal és Elektromos háló

A karakter nem szenved el sérülést sem fizikai támadás, sem képesség által (pl.: Őrült Vaddisznósereg által sem), amíg a Sziklafal vagy az Elektromos Háló páncélértékkel rendelkezik, kivéve a szabályokban foglalt Páncél értékként sebzés esetén. Elektromos Háló vissza-sebzése nem vihető ki Nemesre, mivel hatásból ered. Ha az Elektromos Háló egy Sziklafallal rendelkező karakterre sebez vissza, akkor a Sziklafalat sebzi, ugyanis nem az az Elektromos Háló hatása, hogy a Karakter páncél értéket veszít, hanem hogy sebződik, ami ellen védi a Sziklafal. 


Rúnamester, Fenyvesváradi Látó, Holtvidéki Térkapu Őrző és Gondolat Módosítás

A Rúnamester az ellenfél által használt laphúzó hatások esetén eldobat az ellenféllel egy lapot. Például a Látó lapon leírt +1 laphúzás hatásnak minősül, tehát az ellenséges Rúnamester Nemes esetén a Látó halálakor két lapot húz, majd egyet eldob a játékos, ugyanez igaz a Térkapu Őrző esetén is, amennyiben a kezébe veszi a Zsoldost vagy bábot (laphúzásnak minősül). Ezzel ellentétben a Gondolat Módosítás esetén nem dobat kártyát a Rúnamester, mert Gyors képesség, tehát nem hatása van, hanem leírása (Lásd szabályzat, Hatás kifejezés). Tehát amikor a Térkapu Őrző meghal, először a haláláért húzzuk fel a lapunkat, utána lép életbe a hatása, és csak utána nézhetjük meg a paklink felső lapját.


Elemijég Dobókés

Hatását a célpont ellenségre fejti ki, tehát csak egy karakterre vagy bábra (esetleg hátasra, bár jelen állás szerint nincs olyan hátas ami tudna támadni).


Sorozatlövés

A lap sebzése 4-szer történik meg, ezért mind a 4 alkalom külön csökkenthető vagy növelhető. (Pl.: Kitartó morál, vagy Pál, a Villámkezű által).


Acél Hullámtőr

Csak akkor ad +1 fegyverzet sebzést, ha az aktuális sebzés legalább 6, például a Parasztlengős képesség sebzése a dupla fegyverzetsebzés, ezért az aktuális sebzésre nem hat, így ebben az esetben nem jár a +1.


Árvíz

Az Árvíz az ellenfél térfelén okozott összes sebzés felét (lefelé kerekítve) gyógyítja a kijátszó játékos saját térfelén lévő minden karakteren. Például, ha 5-öt sebez 3 karakteren, akkor az 15 összes sebzés, aminek a felét gyógyítja az összes szövetséges karakteren, tehát 7-et. Fontos tudni, hogy a bevitt sebzésnél, ha nagyobbat sebez a képesség, mint bármely ellenfél aktuális páncélja, akkor az aktuális páncélt tudja csak bevinni, többet nem, tehát egy 3 páncélos ellenfelen a bevitt sebzés csak 3 lesz.


Rövidkard és Körpajzs 

Csak saját csatatéren lévő folyamatos képességekre vonatkozik a hatása, az ellenfél csatatérre szerelhető folyamatos képességét nem számolja.


Dinamikus Erőnlét

A kijátszó karakter +1 karakter sebzést kap (tehát nem sérül 1-et), valamint nem csak az aktuális, de a maximális páncél értéke is csökken 10-zel.


Szartírszarv Pálca és Ősi Szatírszarv Pálca

Mind a Szatírszarv Pálcára, mind a fejlesztésére igaz, hogy halmozható a hatása. Bármilyen képességet játszik ki az ellenfél, az +1 életerőbe kerül (akkor is, ha nem a pakli része, például: Gyakorlóbábu). Ezek az áldozások nem aktiválják az Élesen Látó Hadúr és az Önfeláldozó Hadúr hatásait, mivel nem sérülés és nem is karakter áldozásért fizetünk, hanem képesség használatért.


Reflexek Mestere, Bőrműves és a Gyakorlóbábu

A Reflexek Mestere Nemes nem háríthat át sebzést szomszédos halott karakterre. Fejlesztett Páncélzat esetén +2 sebzést ad összesen a Karakternek (tehát nem +3-at). A Gyakorlóbábú bár nem része a paklinak, amikor leütik, a gyűjtőbe kerül.


Hasítás

Kijátszható szélső karakterrel, ilyenkor egy szomszédos karakter van csak, aki elszenvedi a fél sebzést, valamint halott karakter is lehet a szomszédos karakter. Akkor is ki lehet játszani, ha a karakternek nincs szomszédja.


Feketeláng Sivatagi Lövész

Halott után nem a laphúzó fázisban kell húzni lapot, így ekkor is jár a +1 alap sebzés. Térkapu Őrző halála után, ha a hatásával felhúzzuk a Zsoldos vagy Báb lapot, akkor a haláláért való húzás, valamint a hatásából adódó húzás miatt kettő jelzőt kap. Ugyanez igaz abban az esetben, ha a Kultista Feketeláng Sivatagi Lövész mellett használnak egy Ősi Mágia Történetét, a két felhúzott lap két jelzőt jelent.


Védelmezés

Ezeket a lapokat az a szövetséges játssza ki, akit megtámadnak. A kiválasztott szövetséges lehet tétlen karakter, de báb, vagy hátas is.


Sötéterdei Zarándok Mentalista

Hatását egy körben többször is használhatja, ám ha Fal kulcsszóval ellátott folyamatos képesség van rajta, nem tudja érvényesíteni, mivel ebben az esetben a Fal sérül a támadástól és nem a Mentalista.



Kriszta, a Halál Angyala

Ahogy a Tüzes Íjásznál is, Kriszta is csak a szövetséges báboknak adja a plusz páncélt, a lapon lévő helytelen megfogalmazás ellenére.


Vöröskövi Csatamágus

A Csatamágus más kasztok csatatérre szerelhető képességeit is kikeresheti a paklidból.


Lélek Csapolás Itala

Ez az Ital lap passzív/tétlen Karakterekre is alkalmazható, ilyenkor csak kifordítja őket.


Fegyvertörő 


A Páncélzat oldalra szerelhető Fegyverzetek, valamint az Örök Lápsági Fegyvermester miatt a Fegyvertörő működése kérdéses lett. A Fegyvertörő használatakor a Csapdát kijátszó játékos dönt arról, hogy melyik Fegyverzet kerüljön a gyűjtőbe.


Sötéterdei Suttogó

Ha a Sötéterdei Suttogó halálakor a kikeresést választjuk, akkor az nem minősül laphúzásnak – ezért látható a laphúzás helyett kifejezés –, így a laphúzással kapcsolatos hatások sem érvényesülnek ilyenkor (Sivatagi Lövész, Rúnamester) mivel a kikeresett Suttogó nem kerül a játékos kezébe, hanem egyből kijátszásra kerül.



Dermesztés, Hóvihar és Őrült Vaddisznósereg

Ahogy a Tripla Lövés, úgy a Dermesztés, a Hóvihar és az Őrült Vaddisznósereg is kijátszható, akkor is, ha nincs annyi célpont az ellenfélnél, mint amennyi a leírásban szerepel. Ilyenkor ezt "maximum" célpontszámnak tekintjük.


Óvárosi Várkapitány

A plusz karaktersebzést akkor is megkapják a Szövetséges Ember Karakterek, ha az Óvárosi Várkapitány támadását az ellenfél kivitte Nemessel, vagy Védelmezéssel átirányította egy másik karakterre, mivel a támadás kijelentésével létrejött a célponton a hatás.


Sándor, a Rettegett és Vöröskövi Páncélos Orrszarvú

Amennyiben Sándoron egy Orrszarvú van, az Orrszarvú sem célozható képességgel, mivel a hátas és az alatta lévő karakter egy célpontnak számítanak – képességgel először Sándort kellene megcélozni, és utána dönthetnénk arról, kit sebez a képesség. Viszont az Orrszarvú által Sándor nem támadható, de támadáskor megcélozhatjuk őt, majd kötelezően az Orrszarvút kell választanunk a sebzés bevitelekor.


Fagybérci Szelíd Hópárduc

A rontással kapcsolatos hatása csak akkor érvényesül, ha az Azonnali Mágus Képesség sikeresen eltalálja a célpontokat. A célpontok kijelölése nem elegendő feltétel a lapon lévő pontatlan megfogalmazás ellenére.


Varázskör

A sebző hatása csak sikeres találat esetén megy végbe.