Versenyszabályok
1. Bevezetés
1.1 Játék neve: Ősök Hajnala Kártyajáték
1.2 A versenyszabályzat célja
Meghatározza a játék versenyeinek kereteit és feltételeit, valamint biztosítja a résztvevők és szervezők számára az egyértelműséget és az igazságosságot. A dokumentum részletesen kifejti a versenyzők jogait és kötelességeit, rögzíti a versenystruktúrát, meghatározza a versenyformátumokat és leírja a versenyeken érvényes szabályokat. A versenyszabályzat nem csupán egy szabálykönyv, hanem egy olyan iránymutatás, amely hozzájárul a versenyek fair és sima lebonyolításához, miközben biztosítja a játékosok és szervezők közötti hatékony kommunikációt. Ezáltal célunk a versenyzők élményének fokozása és a versenyek színvonalának emelése a "Ősök Hajnala Kártyajáték" közösségében.
1.3 A dokumentum hatálya
A "Ősök Hajnala Kártyajáték" versenyszabályzata hatálya alá tartozik minden olyan verseny, amelyet a hivatalos szervezők szerveznek és hirdetnek meg a játék közössége számára. Ez a dokumentum irányadó minden résztvevőre, beleértve a játékosokat, versenybírókat, szervezőket és mindenkit, aki részt vesz egy "Ősök Hajnala Kártyajáték" versenyen. A versenyszabályzatnak elsődlegesen a hivatalos "Ősök Hajnala Kártyajáték" versenyeken való részvételre kell vonatkoznia, és ezen események keretében alkalmazható. A hatálya alá eső versenyek és események pontos meghatározását a szervezők közzéteszik az események előtt, és minden résztvevő köteles betartani a dokumentum rendelkezéseit az adott versenyen.
2. Játék Általános Szabályai
Játékszabályzat: https://www.osokhajnala.hu/jatekszabalyok/
Pakliformátumok: https://www.osokhajnala.hu/pakli-formatumok/
Aktuális GYIK: https://www.osokhajnala.hu/gyik/
Játékszabályzat: https://www.osokhajnala.hu/jatekszabalyok/
Pakliformátumok: https://www.osokhajnala.hu/pakli-formatumok/
Aktuális GYIK: https://www.osokhajnala.hu/gyik/
3. Versenystruktúra
3.1 Alapvető nevezési információk
A versenyeken a következő formátumok alkalmazhatók:
Minden játékos egyedül, vagy a klánban indul a versenyen.
Az egyéni és a klán versenyek az alábbi kategóriákban zajlanak:
Kezdő/Haladó/Profi/Bontás/Szóló/Duál/Triád/Titán
A versenyekhez szükséges eszközök a pakli/side, valamint dobókockák, vagy papír és ceruza
Minden játékos egyedül, vagy a klánban indul a versenyen.
Az egyéni és a klán versenyek az alábbi kategóriákban zajlanak:
Kezdő/Haladó/Profi/Bontás/Szóló/Duál/Triád/Titán
A versenyekhez szükséges eszközök a pakli/side, valamint dobókockák, vagy papír és ceruza
3.2 Meccs formátumokA meccsek formátumai és az elérhető verseny pontok következőek:
Bo1 (Best of 1):
Egyetlen meccset játszol az ellenféllel.
Győzelem esetén 1 pont, vereség esetén 0 pont.
Végeredmény csak 1:0 lehet.
Bo2 (Best of 2):
Két meccset játszol az ellenféllel.
Győzelem esetén:
2:0 (győztes 2 pont, vesztes 0 pont)
Végeredmény 2:0, vagy 1:1 lehet (1:1 esetén mindkét játékos 1 pontot kap)
BO2 esetén az erőnyerő (adott körben ellenfél nélküli kiemelt játékos) 1 pontot szerez.
Bo3 (Best of 3):
Kettő vagy Három meccset játszotok. Két győzelemig tart a meccs.
Győzelem esetén
2:0 (győztes 2 pont, vesztes 0 pont)
2:1 (győztes 2 pont, vesztes 0 pont)
Végeredmény 2:0, vagy 2:1 lehet.
BO3 esetén az erőnyerő (adott körben ellenfél nélküli kiemelt játékos) 1 pontot szerez.
Bo1 (Best of 1):
Egyetlen meccset játszol az ellenféllel.
Győzelem esetén 1 pont, vereség esetén 0 pont.
Végeredmény csak 1:0 lehet.
Bo2 (Best of 2):
Két meccset játszol az ellenféllel.
Győzelem esetén:
2:0 (győztes 2 pont, vesztes 0 pont)
Végeredmény 2:0, vagy 1:1 lehet (1:1 esetén mindkét játékos 1 pontot kap)
BO2 esetén az erőnyerő (adott körben ellenfél nélküli kiemelt játékos) 1 pontot szerez.
Bo3 (Best of 3):
Kettő vagy Három meccset játszotok. Két győzelemig tart a meccs.
Győzelem esetén
2:0 (győztes 2 pont, vesztes 0 pont)
2:1 (győztes 2 pont, vesztes 0 pont)
Végeredmény 2:0, vagy 2:1 lehet.
BO3 esetén az erőnyerő (adott körben ellenfél nélküli kiemelt játékos) 1 pontot szerez.
3.3 VersenystruktúraElőkészületek:
A verseny napján minden résztvevőnek be kell regisztrálnia a versenykezdés előtt egy előre meghatározott időpontig.
Körmérkőzéses-Kiesős Verseny:
Körök és Szakaszok:
A verseny svájci rendszerrel működik, ahol a játékosok hasonló eredmények alapján vagy sorsolással kerülnek párosításra.
Minden kör után a játékosok pontjait frissítjük.
Elődöntők és Döntők:
A körök után a csoportokból továbbjutó játékosok között elődöntőket és döntőket rendezünk, amelyeken a legjobb teljesítményt nyújtók mérkőznek egymással, egy egyenes ági kieséses formában. (Esetenként a kiesők "alsó ágon" folytathatják a versenyt, amennyiben van alsó ág.)
Körös Verseny:
Körök:
A verseny első körében kettő vagy több csoportba szerveződnek a játékosok sorsolás alapján.
Az első kör után frissülnek a pontok (pontszámítás lásd Meccs formátumok), majd a következő csoportok a pontszámok alapján jönnek létre, első csoportban azon játékosokkal, akik pont alapján a mezőny felső felében (több csoport esetén harmadában, negyedében) vannak, a második (vagy harmadik, stb.) csoport pedig az alsó feléből, majd csoporton belül sorsolással osztjuk ki a párosokat. (Cél a haladók, profik és kezdők elkülönítése az igazságos sorsolásért.)
A harmadik körben frissítve a pontokat ismét elosztjuk a játékosokat és ismét sorsolunk csoporton belül.
Körverseny vége és pontok:
A harmadik kör után összesítjük ismét a pontokat (győzelmi pontok) és ebből alakul ki a sorrend. FONTOS: Hogy kialakuljon a sorrend, 8 fő nevezőtől négy kört kell játszani három helyett.
Pontegyenlőség esetén a másodlagos pontot számoljuk össze (kivéve ha a két egyenlő pontú játékosnak van egymás ellen vívott meccse, ott az a meccs eredménye adja a sorrendet).
Másodlagos pont: Minden legyőzött ellenfél (2-1 vagy 2:0, Bo2 esetén az 1-1 nem számít legyőzöttnek) pontját ahhoz a játékoshoz számoljuk, aki legyőzte azt az ellenfelet. Ezen pontok összege adja meg a játékos másodlagos pontszámát. Amennyiben így is egyenlőség alakul ki, 2 győzelemig tartó villám mérkőzést kell tartani. (Példa: ha legyőztél egy 3 pontos és egy 4 pontos embert, a másodlagos pontod 3+4=7)
Előkészületek:
A verseny napján minden résztvevőnek be kell regisztrálnia a versenykezdés előtt egy előre meghatározott időpontig.
Körmérkőzéses-Kiesős Verseny:
Körök és Szakaszok:
A verseny svájci rendszerrel működik, ahol a játékosok hasonló eredmények alapján vagy sorsolással kerülnek párosításra.
Minden kör után a játékosok pontjait frissítjük.
Elődöntők és Döntők:
A körök után a csoportokból továbbjutó játékosok között elődöntőket és döntőket rendezünk, amelyeken a legjobb teljesítményt nyújtók mérkőznek egymással, egy egyenes ági kieséses formában. (Esetenként a kiesők "alsó ágon" folytathatják a versenyt, amennyiben van alsó ág.)
Körös Verseny:
Körök:
A verseny első körében kettő vagy több csoportba szerveződnek a játékosok sorsolás alapján.
Az első kör után frissülnek a pontok (pontszámítás lásd Meccs formátumok), majd a következő csoportok a pontszámok alapján jönnek létre, első csoportban azon játékosokkal, akik pont alapján a mezőny felső felében (több csoport esetén harmadában, negyedében) vannak, a második (vagy harmadik, stb.) csoport pedig az alsó feléből, majd csoporton belül sorsolással osztjuk ki a párosokat. (Cél a haladók, profik és kezdők elkülönítése az igazságos sorsolásért.)
A harmadik körben frissítve a pontokat ismét elosztjuk a játékosokat és ismét sorsolunk csoporton belül.
Körverseny vége és pontok:
A harmadik kör után összesítjük ismét a pontokat (győzelmi pontok) és ebből alakul ki a sorrend. FONTOS: Hogy kialakuljon a sorrend, 8 fő nevezőtől négy kört kell játszani három helyett.
Pontegyenlőség esetén a másodlagos pontot számoljuk össze (kivéve ha a két egyenlő pontú játékosnak van egymás ellen vívott meccse, ott az a meccs eredménye adja a sorrendet).
Másodlagos pont: Minden legyőzött ellenfél (2-1 vagy 2:0, Bo2 esetén az 1-1 nem számít legyőzöttnek) pontját ahhoz a játékoshoz számoljuk, aki legyőzte azt az ellenfelet. Ezen pontok összege adja meg a játékos másodlagos pontszámát. Amennyiben így is egyenlőség alakul ki, 2 győzelemig tartó villám mérkőzést kell tartani. (Példa: ha legyőztél egy 3 pontos és egy 4 pontos embert, a másodlagos pontod 3+4=7)
3.4 Jelentkezés és Nevezési DíjakJelentkezés:
Minden versenyzőnek előzetesen vagy a helyszínen regisztrálnia kell a versenyre.
Azok, akik a regisztrációt elmulasztják, nem vehetnek részt a versenyen.
Nevezési Díjak:
A versenyen való részvételhez meg kell fizetni a nevezési díjat, amelyért cserébe hasonló értékű regisztrációs csomag kapható, vagy esetenként a díj egy része a nyereményalapba kerül.
Jelentkezés:
Minden versenyzőnek előzetesen vagy a helyszínen regisztrálnia kell a versenyre.
Azok, akik a regisztrációt elmulasztják, nem vehetnek részt a versenyen.
Nevezési Díjak:
A versenyen való részvételhez meg kell fizetni a nevezési díjat, amelyért cserébe hasonló értékű regisztrációs csomag kapható, vagy esetenként a díj egy része a nyereményalapba kerül.
3.5 Jutalmak és DíjakA versenyeken az alábbi jutalmakért és díjakért lehet általában versenyezni:
Boosterek és Dobozok
Promóciós és Egyedi kártyák
Érmek és egyéb Kiegészítők
A versenyeken az alábbi jutalmakért és díjakért lehet általában versenyezni:
Boosterek és Dobozok
Promóciós és Egyedi kártyák
Érmek és egyéb Kiegészítők
4. Versenyzőktől elvárt pontok
Sportszerű viselkedés elvárása.
Csak megengedett eszközök használata.
Kérdések és viták rendezése, ha szükséges akkor bírói segítséggel.
Játékszabályok betartása.
Sportszerű viselkedés elvárása.
Csak megengedett eszközök használata.
Kérdések és viták rendezése, ha szükséges akkor bírói segítséggel.
Játékszabályok betartása.
5. Szerepkörök
Versenybírók figyelnek a szabályok betartására és kérdéses esetben döntenek
Régió Felelős/Verseny szervező támogatja a rendezvény adminisztratív teendőit, eredményeket rögzíti
Játékosok a verseny kezdetétől a végéig jelen vannak, szükség esetén a paklijukat leadják ellenőrzésre
Versenybírók figyelnek a szabályok betartására és kérdéses esetben döntenek
Régió Felelős/Verseny szervező támogatja a rendezvény adminisztratív teendőit, eredményeket rögzíti
Játékosok a verseny kezdetétől a végéig jelen vannak, szükség esetén a paklijukat leadják ellenőrzésre
6. Egyedi versenyek
A kiemelt versenyek esetén a versenyszabályzat változhat, melyekről az esemény előtt minden játékost értesítünk.
Egyedi Versenynek minősül:
Nemzeti Döntő
Régiós Döntő
Nyári Bajnokság
Klán Versenyek
Online Rendezvények
A kiemelt versenyek esetén a versenyszabályzat változhat, melyekről az esemény előtt minden játékost értesítünk.
Egyedi Versenynek minősül:
Nemzeti Döntő
Régiós Döntő
Nyári Bajnokság
Klán Versenyek
Online Rendezvények
7. Helyzet példák új versenyzőknek
BO2 példa: Pikachu és Herkules Bo2 meccset játszanak. Pikachu az első meccsét elveszíti. A második meccs lejátszása előtt úgy dönt, él a side lehetőségével. A 31 lapos mágus pakli mellett készül egy 9 lapos mellék paklival. Ezek között végrehajt lapcserèt, majd a második meccset megnyeri ezzel 1-1 a mérkőzés vége.
Draft Bontás példa: A Draft-kör tagjai leülnek egy asztalhoz. Mindenki kézbe vesz egy boostert, amit kinyit. Ezt követően Mindenki levesz magának egy lapot a boosterből, majd tovább adja az 5-re fogyott boostert a tőle jobbra ülőnek. Ezt a folyamatot addig ismétli Mindenki, amíg ki nem fogynak a kinyitott lapok. Ezután Mindenki kézbe veszi a 2. boostert és a fenti módszerrel körbe adja a tőle BALRA ülőnek. Ez a folyamatsor még kétszer megismétlődik (JOBBRA aztán a 4. boostercsomaggal BALRA), míg el nem fogytak a gyári boosterek.
BO2 példa: Pikachu és Herkules Bo2 meccset játszanak. Pikachu az első meccsét elveszíti. A második meccs lejátszása előtt úgy dönt, él a side lehetőségével. A 31 lapos mágus pakli mellett készül egy 9 lapos mellék paklival. Ezek között végrehajt lapcserèt, majd a második meccset megnyeri ezzel 1-1 a mérkőzés vége.
Draft Bontás példa: A Draft-kör tagjai leülnek egy asztalhoz. Mindenki kézbe vesz egy boostert, amit kinyit. Ezt követően Mindenki levesz magának egy lapot a boosterből, majd tovább adja az 5-re fogyott boostert a tőle jobbra ülőnek. Ezt a folyamatot addig ismétli Mindenki, amíg ki nem fogynak a kinyitott lapok. Ezután Mindenki kézbe veszi a 2. boostert és a fenti módszerrel körbe adja a tőle BALRA ülőnek. Ez a folyamatsor még kétszer megismétlődik (JOBBRA aztán a 4. boostercsomaggal BALRA), míg el nem fogytak a gyári boosterek.